П`ятниця, 17.05.2024, 13:36
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Категорії розділу
Уроки [17]
Методична скринька [21]
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Сайт вчителя хімії Базик В. В.
    Головна » Статті » Методична скринька

    Використання елементів ТРВЗ

    Використання елементів ТРВЗ на уроках хімії

    Ми живемо у двоїстому світі — при­родному й створеному людиною.

    Мова навколишнього світу не завжди зрозуміла й однозначна. Наслідки наших дій значною мірою залежать від знань про світ, можливості розу­міти його закони. Спостереження, експеримент і моделювання вико­ристовувалися в усіх фізичних і хі­мічних дослідженнях, що були про­ведені раніше, і будуть використову­ватися надалі, і не тільки в хімії, але й в інших науках. Тому хімічні й фі­зичні методики вивчення світу, від­шліфовані століттями, мають універ­сальну цінність.

    Разом з тим розвиток суспільства дик­тує нові вимоги до принципів навчан­ня. Англійський філософ А. Н. Вайтхед ще на початку XX ст. відзначав, що головне — це навчання мистецтва користуватися знаннями, це вироб­лення стилю мислення, яке дозво­лить аналізувати проблеми й знахо­дити шляхи розв'язання.

    У педагогіці розв'язувати такі пробле­ми допомагають методи ТРВЗ (тео­рії розв'язання винахідницьких за­вдань). Ідея створення ТРВЗ належить

     Г. С. Альтшуллеру. Головна ідея теорії Г. С. Альтшуллера полягає в тому, що технічне винахідницьке мислення роз­вивається за певними законами, які можна пізнати й використовувати для цілеспрямованого розвитку мислен­ня. Розвиваючи системне мислення учнів, педагог виховує творчу особистість, здатну розуміти єдність і проти­річчя навколишнього світу. Основу ТРВЗ становить функціонально-системний підхід, який дозволяє розглядати будь-який об'єкт, вияв­ляючи причинно-наслідкові зв'язки та приховані залежності як усереди­ні системи, між її елементами й ін­шими об'єктами, розкриваючи прак­тичний характер отриманих знань. У своїй педагогічній практиці я дав­но використовую елементи ТРВЗ на уроках у 10-11 класах. У курсі хімії в 7—9 класах учням трапляється без­ліч складних понять, які не завжди легко сприймаються ними. Елемен­ти ТРВЗ дозволяють сприймати до­сліджуваний об'єкт або поняття не в застиглому вигляді, а в розвитку, у зв'язку з іншими об'єктами й по­няттями, у системі хімічних понять. Складні, абстрактні поняття стають зрозумілими учням і легко застосову­ються ними для розв'язання якісних і розрахункових задач. Схема поста­новки системних питань визначає основну функцію об'єкта або понят­тя, показує зв'язок з надсистемами, об'єктами, у які наше поняття вхо­дить і на які впливає, а також із під­системами, тобто частинами, з яких наш об'єкт або поняття складається (властивості й ознаки). Такий підхід стимулює мислення й уяву учнів. Як приклад розглянемо використання системно-функціонального аналізу під час вивчення поняття кількість речовини, моль.

     

    На мій погляд, оптимальним є ви­користання елементів ТРВЗ на уро­ках узагальнення й систематизації знань.

    Нижче наведено конспект од­ного з таких уроків.

    Використання елементів ТРВЗ.docx

    Категорія: Методична скринька | Додав: valentina (27.01.2015)
    Переглядів: 798 | Рейтинг: 4.0/1
    Всього коментарів: 0
    avatar
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCozCopyright bazykvalentina © 2024