Використання елементів ТРВЗ на уроках хімії
Ми живемо у двоїстому світі — природному й створеному людиною.
Мова навколишнього світу не завжди зрозуміла й однозначна. Наслідки наших дій значною мірою залежать від знань про світ, можливості розуміти його закони. Спостереження, експеримент і моделювання використовувалися в усіх фізичних і хімічних дослідженнях, що були проведені раніше, і будуть використовуватися надалі, і не тільки в хімії, але й в інших науках. Тому хімічні й фізичні методики вивчення світу, відшліфовані століттями, мають універсальну цінність.
Разом з тим розвиток суспільства диктує нові вимоги до принципів навчання. Англійський філософ А. Н. Вайтхед ще на початку XX ст. відзначав, що головне — це навчання мистецтва користуватися знаннями, це вироблення стилю мислення, яке дозволить аналізувати проблеми й знаходити шляхи розв'язання.
У педагогіці розв'язувати такі проблеми допомагають методи ТРВЗ (теорії розв'язання винахідницьких завдань). Ідея створення ТРВЗ належить
Г. С. Альтшуллеру. Головна ідея теорії Г. С. Альтшуллера полягає в тому, що технічне винахідницьке мислення розвивається за певними законами, які можна пізнати й використовувати для цілеспрямованого розвитку мислення. Розвиваючи системне мислення учнів, педагог виховує творчу особистість, здатну розуміти єдність і протиріччя навколишнього світу. Основу ТРВЗ становить функціонально-системний підхід, який дозволяє розглядати будь-який об'єкт, виявляючи причинно-наслідкові зв'язки та приховані залежності як усередині системи, між її елементами й іншими об'єктами, розкриваючи практичний характер отриманих знань. У своїй педагогічній практиці я давно використовую елементи ТРВЗ на уроках у 10-11 класах. У курсі хімії в 7—9 класах учням трапляється безліч складних понять, які не завжди легко сприймаються ними. Елементи ТРВЗ дозволяють сприймати досліджуваний об'єкт або поняття не в застиглому вигляді, а в розвитку, у зв'язку з іншими об'єктами й поняттями, у системі хімічних понять. Складні, абстрактні поняття стають зрозумілими учням і легко застосовуються ними для розв'язання якісних і розрахункових задач. Схема постановки системних питань визначає основну функцію об'єкта або поняття, показує зв'язок з надсистемами, об'єктами, у які наше поняття входить і на які впливає, а також із підсистемами, тобто частинами, з яких наш об'єкт або поняття складається (властивості й ознаки). Такий підхід стимулює мислення й уяву учнів. Як приклад розглянемо використання системно-функціонального аналізу під час вивчення поняття кількість речовини, моль.
На мій погляд, оптимальним є використання елементів ТРВЗ на уроках узагальнення й систематизації знань.
Нижче наведено конспект одного з таких уроків.
Використання елементів ТРВЗ.docx
|