Надруковано в журналі ВГ «Основа», «Хімія»,
(травень 2014 р.)
«Хімічні властивості кисню. Реакції сполучення. Поняття про оксиди»
Тема: «Хімічні властивості кисню. Реакції сполучення. Поняття про оксиди»
Цілі: закріпити знання про способи добування кисню, його фізичні властивості; закріпити та розширити знання про хімічні реакції; розвивати вміння складати формули оксидів за валентністю елементів, складати хімічні рівняння, робити висновки, виходячи з результатів проведених хімічних експериментів; ознайомити з деякими хімічними властивостями кисню, а саме взаємодія з магнієм, сіркою, залізом, фосфором; сформувати поняття про реакції сполучення, процеси окиснення, горіння простих та складних речовин, оксидів; розвиток критичного та логічного мислення.
Обладнання: комп'ютер для показу відеофрагменту з «Віртуальної хімічної лабораторії»; картки для опису дослідів з результатами спостережень, висновками та відповідними рівняннями реакцій; підручник Н. М. Буринська «Хімія» 7 клас.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи:бесіда; робота з комп'ютером, картками та підручником; робота в групах, парах; метод позначок; «Мозковий штурм»; графічний диктант;вправи «Гронування», «Відстрочена відгадка», «Коректор», «Слідство ведуть хіміки»; ігри «Лабіринт», «Мікрофон".
Хід уроку
- Організація класу
Шановні учні! Погляньте, який чудовий день за вікном. Скоро весна, прилетять пташки з теплих країв, скрізь буде чутно їх веселий спів, аж душа радітиме. Діти, давайте згадаємо урок музики: назвіть по черзі ноти:
Доброго дня усім!
Революційного успіху!
Міцного здоров'я!
Файного настрою!
Солідних перемог!
Лякатись не треба!
Сімейного розуміння!
До роботи!
- Актуалізація опорних знань
Вправа «Гронування»
Смак
Запах
Відповідь до вправи «Гронування»
Без смаку
Без запаху
- Графічний диктант
Якщо відповідь правильна, то учні малюютьякщо ні, то ___.
- До складу простих речовин входять два або більше хімічних елементів.
- Прості речовини поділяють на метали й неметали.
- Неметали мають металічний блиск.
- Метали пластичні, ковкі.
- Кисень малорозчинний у воді.
- Кисень легший за повітря.
- Порядковий номер Оксигену – 16.
- Відносна молекулярна маса кисню– 16.
- Натрій, цинк, алюміній, залізо – метали.
- Сірка, азот, кисень, водень – метали.
- Оксисен входить до складу молекули води.
- Хімічна формула кисню – О3.
- Гра «Лабіринт»
Учні одержують файл зі схемою лабіринту. Якщо учень погоджується із ствердженням у прямокутнику, рухається далі по стрілці «Так», а не погоджується - по стрілці «Ні». (Додаток 1 «Одержання кисню»)
Правильні відповіді до лабіринту:
1 – 2- 5 – 6 – 10 – 9 – 13 – 14 – 11 – 7 - 3 – 4 – 8 - 12 - 15 – 16.
- Мотивація навчальної діяльності
«Відстрочена відгадка»
- Чи будуть горіти речовини в повітрі? (так)
- Які речовини? Наведіть приклади (горіння дров у багатті, вугілля в топці, природного газу на кухні, горіння бенгальського вогню і т. д. Горять прості (метали та неметали) та складні речовини).
- Де буде відбуватися горіння швидше, інтенсивніше: в повітрі чи в чистому кисні? (в чистому кисні)
Розглянемо взаємодію кисню з деякими речовинами, тобто вивчимо хімічні властивості кисню.
- Вивчення нового матеріалу
- Робота з підручником (метод позначок)
Пропонується учням прочитати текст на с. 92-93. Під час читання учні роблять на полях позначки олівцем (із технології «Розвиток критичного мислення через читання та письмо): ! – знали раніше; + - дізналися про нове.
- Робота з комп'ютером та картками
Повторюються правила роботи в групах:
- поважати один одного;
- вислуховувати один одного
- кожен має право на висловлення власних думок;
- допомагати в разі потреби.
Учні, об'єднавшись в групи, отримують картки, в яких результати спостережень з «Віртуальної хімічної лабораторії» (Додаток 2), висновки та відповідні хімічні реакції записують до таблиці та конспекту.
- Взаємодія кисню з сіркою
Реагенти
|
Спостереження
|
Результати
|
Рівняння реакції
|
|
|
|
|
|
Висновок : у результаті реакції ____________ сполучається з _________ , утворюючи ________ речовину___________, - це __________ ___________.
Правильний запис
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
-
|
О2
|
Сірку, що горіла, внесли в колбу з киснем
|
Сірка горить в кисні ще яскравішим синьофіолетовим полум'ям
|
S + О2 = SО2
|
Висновок : у результаті реакції сірка сполучається з киснем, утворюючи складну речовину сульфур (IV) оксид, - це реакція сполучення.
- Взаємодія кисню з магнієм
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
|
|
|
|
|
Висновок : у результаті реакції ____________ сполучається з _________ , утворюючи ________ речовину___________, - це __________ ___________.Пройшла хімічна реакція, під час якої відбувається __________речовин з виділенням _________і ___________– реакція___________.
Правильний запис
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
Mg
|
О2 |
Стружку магнію підносимо до пальника для самовільного проходження реакції
|
Горить з виділенням енергії у вигляді тепла та світла
|
2Мg + О2 = 2МgО
|
Висновок : у результаті реакції магній сполучається з киснем, утворюючи складну речовину магній оксид, - це реакція сполучення. Пройшла хімічна реакція, під час якої відбувається окиснення речовин з виділенням теплоти і світла – реакція горіння.
- Взаємодія кисню з фосфором
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок : у результаті реакції ____________ сполучається з _________ , утворюючи ________ речовину___________, - це __________ ___________.
Правильний запис
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
P
|
О2 |
Запалений фосфор вносимо в колбу з киснем
|
Фосфор горить,утворюючи сліпуче біле полум'я
|
4Р + 5О2 = 2Р 2О5
|
|
|
|
|
|
Висновок : у результаті реакції фосфор сполучається з киснем, утворюючи складну речовину фосфор (V) оксид, - це реакція сполучення.
- Взаємодія кисню з залізом
Реагенти
|
Спостереження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок : у результаті реакції ____________ сполучається з _________ , утворюючи ________ речовину___________, - це __________ ___________.
Пояснення: залізну окалину розглядають як подвійний оксид феруму (II) і феруму (III ), або FеО • Fе2О3, де валентність одного атома Феруму – 2, а двох інших атомів Феруму – 3.
Правильний запис
Реагенти
|
Спостреження
|
Результат
|
Рівняння реакції
|
Fe
|
О2 |
Запалену вуглинку на кінці залізної дротини вносимо в колбу з киснем
|
Залізо горить яскравим полум'ям, що нагадує зварювання
|
3Fе + 2О2 = Fе3О4
|
Висновок : у результаті реакції ферум сполучається з киснем , утворюючи складну речовину залізну окалину, - це реакція сполучення.
- Колективне обговорення
«Мозковий штурм»
- Що спільного в розглянутих реакціях горіння? (в результаті реакції виділяються оксиди; в лівій частині записані дві речовини, а в правій – одна).
- Як називаються такі реакції? (сполучення)
- Які ще реакції ви знаєте? (розкладу)
- Що це за реакції? (з однієї речовини утворюється декілька)
- Як правильно формувати назву оксиду («назва елемента» + валентність (якщо змінна) + слово «оксид»).
- Проблемне питання: Що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану? CH 4 + О2
(два оксиди –карбон (IV) оксид(СО2) та гідроген оксид (Н2О)
- Як закінчити рівняння? CH4 + 2О2 = СО2 + 2Н2О
Запис в зошит правила: при згорянні складних речовин утворюються оксиди тих хімічних елементів, які входять до складу речовини.
- Закріплення вивченого матеріалу
- Вправа «Коректор»
Розставити індекси та коефіцієнти:
Са + О = СаО
СS2 + О = СО2 + SО
Правильна відповідь: 2Са + О2 =2 СаО; СS2 + 3О2 = 2СО2 +2SО2
- Вправа «Слідство ведуть хіміки» (робота в парах).
Оксиди сховалися між іншими речовинами, допоможи їх знайти і назвати:НСl, КОН, ZnО, Н2S, NаОН, НNО3, Fе2О3, Nа2О, СаСО3, NО2.
Правильна відповідь: , ZnО – цинкум оксид; Fе2О3 – ферум (III) оксид, Nа2О – натрій оксид, NО2 – нітроген (IV) оксид.
- Підсумок уроку
Гра «Мікрофон»
- Що вивчили сьогодні на уроці? (хімічні властивості кисню).
- З якими речовинами реагує кисень? (з простими (металами, неметалами) та складними)
- Які процеси відбуваються під час цих реакцій? (окиснення)
- Як називаються такі реакції? (горіння)
- До якого типу вони належать? (до реакцій сполучення)
- Чи сподобався вам урок? Що саме?
- Домашнє завдання
- § 13, с. 90-93, вправа 2-4
- Творче завдання
а). «Хіміки малюють» . Підготувати конспекти у вигляді малюнків «Фізичні та хімічні властивості кисню»
б).Прочитати вірш С. Міхалкова «Пожежа».
Додаток: Одержання кисню.docx
|