Задачі екологічного змісту
Природа — такий же унікум, як
картина Рафаеля. Знищити її
легко, відновити неможливо.
І. П. Бородін
Охорона довкілля — найактуальніша проблема сьогодення. Молода українська держава успадкувала тугий вузол екологічних проблем: забруднюється промисловими відходами, пестицидами й радіонуклідами повітря, гинуть сотні малих річок, деградують моря, перетворюються на стічні брудні водосховища ставки й озера; задихаються від промислових і транспортних забруднень міста, знищуються останні ліси, забруднюються, виснажуються й деградують орні землі, накопичуються величезні обсяги відходів людської діяльності за одночасного виснаження майже всіх видів природних ресурсів. Біосфера сьогодні вже неспроможна самоочищатися, саморегулюватися й самооновлюватися. І якщо не схаменутися сьогодні, то може настати той час, що людина сама себе скине у прірву, над якою вже зависла.
Так, будучи породженням природи, людина раптом, не маючи на це достатньої основи, відчула себе над нею і в цьому зайшла далеко. Тому сьогодні настав час керуватися в наших діях іншими правилами — екологічними. І в першу чергу цих правил слід навчити молоде покоління. Тому в умовах загострення проблем взаємодії людства і природи перед сучасною педагогічною наукою та практикою постає низка невідкладних завдань, пов'язаних з необхідністю виховувати молоде покоління не у згубній традиції якомога більше брати від природи, а в шанобливому ставленні до всього сущого, всього живого.
Сучасний рівень розвитку засобів впливу на довкілля вимагає від кожної людини вміння прогнозувати й запобігати можливим негативним наслідкам своєї діяльності. Вибір оптимальних варіантів взаємодії з природою потребує глибокого аналізу, творчого підходу, тому засвоєння екологічних знань не може обмежуватися рівнем застосування їх за взірцем. Обов'язково слід досягати творчого рівня оволодіння знаннями.
У шкільний практиці поширені різноманітні методи навчання, що сприяють розвитку творчості. Особливе значення мають ті, що спонукають учнів системати-зувати, аналізувати, порівнювати, самостійно здобувати знання, використовувати їх на практиці. До них належать у першу чергу задачі.
Пізнавальні задачі є одним з ефективних засобів, що забезпечують творчий рівень засвоєння екологічних знань, розвиток логічного мислення, їх можна викорис-товувати на всіх етапах уроку: перевірки домашнього завдання, вивчення нового матеріалу, закріплення й узагальнення знань, а також у позакласній роботі.
До вашої уваги — задачі екологічного змісту, які я використовую як на уроках хімії, так і в позакласній роботі.
Тема. Оксиген і Сульфур (10 кл.)
- Основними викидами в атмосферне повітря в Україні від стаціонарних джерел забруднення є сполуки Сульфуру, зокрема сульфур(IV) оксид, сульфатна кислота, сірководень і сірковуглець, яких у середньому щороку потрапляє в атмосферу 1037 тис. т. Обчисліть масу сульфур(IV) оксиду, який потрапляє щорічно в атмосферу, якщо масова частка викидів його становить 99,23 %. Укажіть негативний вплив сульфур діоксиду на навколишнє середовище.
- Існують проекти установок, які дозволяють уловлювати сульфур(IV) оксид з отриманням сульфатної кислоти. Обчисліть масу 96%-ї кислоти, яку можна було б отримати додатково, якщо відомо, що в середньому щороку від стаціонарних джерел забруднення в Україні в атмосферне повітря потрапляє 1037 тис. т сульфур діоксиду, якби вдалося вловити весь оксид. Яка фізіологічна дія його на організм людини?
- Щогодини в північній півкулі випадає 2000 тонн «кислотних дощів». Назвіть речовини, які спричиняють таке явище. Укажіть їх вплив: а) на живі організми;
б) споруди з металів і бетону;
в) техніку;
г) твори мистецтва з мармуру, вапняку.
Тема. Нітроген і Фосфор (10 кл.)
- Щорічно в атмосферне повітря в Україні викидається в середньому 341 тис. т сполук Нітрогену (оксиди Нітрогену, нітратна кислота, амоніак), з них 97,3% припадає на оксиди Нітрогену. Обчисліть масу оксидів, які потрапляють у навколишнє середовище. Напишіть формули оксидів, які найчастіше забруднюють атмосферу. Запропонуйте спосіб боротьби з «лисячими хвостами».
- Бурий газ NO2, є шкідливим відходом хімічного виробництва, який викидається в атмосферу заводами, що виробляють нітратну кислоту. Обчисліть, яку масу нітратної кислоти можна було б отримати додатково, якщо щороку в Україні викидається в середньому 300 тис. т нітроген(IV) оксиду, якби вдалося вловити 95 % цього оксиду. У чому виявляється його фізіологічна дія на організм людини?
- Щорічно у води Світового океану лише переважно річками надходить 6,5 млн. т фосфору. Обчисліть масу ортофосфатної кислоти, яку можна було б отримати із цієї маси фосфору, якщо вихід кислоти становить 90 %.
Тема. Карбон і Силіцій (10 кл.)
- Кожної хвилини в атмосферу виділяється близько 12000 т вуглекислого газу. Яку масу вапняку з масовою часткою домішок 20 % потрібно прожарити, щоб одержати вуглекислий газ такої ж маси? До чого призводить збільшення вуглекислого газу в атмосфері? Які причини виникнення парникового ефекту? Чому вуглекислого газу більше взимку, аніж улітку?
- Під час добування корисних копалин відкритим способом (кар'єрами) втрати становлять 10 %, а підземним, шахтним — 35 %. Обчисліть масу втрат під час добування 2300 кг вапняку різними способами. Яким способом вигідніше добувати вапняк? Чому?
Тема. Вуглеводи (11 кл.)
- Під час екологічного суботника учні класу посадили 60 дерев. Обчисліть, який об'єм кисню виділять ці дерева в майбутньому за вегетаційний період, якщо одне дерево за цей період вбирає 42 кг карбон(IV) оксиду (н. у.)?
- Один гектар соснового лісу 20-річного віку за добу виділяє 20 кг кисню. Який об'єм кисню надходить щодоби в атмосферу Волинської області, якщо площа лісів Волині становить 225 тис. га? Який об'єм карбон(IV) оксиду буде поглинатися(н. у)?
- Один гектар соснового лісу 20-річного віку в процесі фотосинтезу за один рік виділяє 7200 кг кисню, що вистачає для дихання 200 людей. Яка маса кисню на рік потрібна для дихання учнів вашого класу, школи? Скільки гектарів соснового лісу, може виділити потрібну масу кисню?
- Теплова електростанція спалює за добу 1000 т вугілля. Склад вугілля — 84 % Карбону, 3,75 % Сульфуру, 5 % води і 2,5 % негорючих домішок. Яка площа лісу може відновити втрати кисню, який використано для спалювання вугілля, якщо 1 га соснового лісу за добу виділяє 20 кг кисню?
- На новорічні свята були вирубані ялинки на площі 3 га. Яку масу кисню могли б виділити ці дерева протягом року, якщо в середньому відомо, що один гектар хвойного лісу виділяє за рік 7200 кг кисню. Який об'єм вуглекислого газу (н. у.) могли б поглинати ці ялинки?
- Згідно з планом роботи Ратнівського міжгосподарського спеціалізованого лісопідприємства, у 2008 році між селами Здомишель і Жиричі в урочищі Конобиль за віком проводилася суцільна рубка 1 га хвойного лісу. Підрахуйте об'єм кисню, який могли б виділити ці дерева за літні місяці, якщо відомо, що 1 га хвойного лісу вбирає за добу 27,12 кг вуглекислого газу. Обчисліть масу калій перманганату, який потрібно розкласти, щоб отримати в лабораторії такий об'єм кисню.
- У 2008 р. в результаті пожежі між с. Здомишель і Жиричі в урочищах Мошова гора і Ризи згоріло 1,40 га хвойного лісу. Який об'єм кисню не потрапить у навколишнє середовище за рік, якщо відомо, що 1 га хвойного лісу за рік вбирає внаслідок фотосинтезу 9890 кг карбон(IV) оксиду. Яку кількість людей можна забезпечити для дихання цим киснем, якщо одна людина за добу вдихає 20 м3 повітря (н. у.)?
- У процесі фотосинтезу за один світловий день рослина цукрового буряка вбирає 44 г вуглекислого газу. Обчисліть, скільки сахарози може утворитися в коренеплоді, якщо на формування плода йде 75 % усієї синтезованої глюкози.
- За добу людина в середньому споживає 430 г кисню. Скільки вуглекислого газу потрібно увібрати в процесі фотосинтезу рослинам, щоб утворилася потрібна кількість кисню?
- Стаціонарними джерелами забруднення щороку в середньому викидається 1230 тис. т карбон(IV) оксиду. Скільки дерев за вегетаційний період можуть поглинути цю масу карбон діоксиду, якщо одне дерево за вегетаційний період вбирає близько 42 кг вуглекислого газу? Скільки глюкози й кисню при цьому буде синтезовано?
|