Метод проектів як інноваційна форма дослідницької діяльності учнів
Особливості організації дослідницької діяльності учнів
Структура навчального дослідження
|
- Виокремлення й постановка проблеми (вибір теми дослідження);
- висування гіпотез;
- пошук і пропозиція нових варіантів розв'язання;
- збирання матеріалу;
- узагальнення отриманих даних;
- підготовка проекту (повідомлення, доповіді, макету тощо);
- захист проекту
|
Елементи дослідної роботи
|
- Актуальність;
- об'єкт — це те. що пізнається;
- предмет — властивості, аспекти, взаємовідносини реальннх об'єктів, розглянутих за певних умов;
- проблеми — питання, що перебуває на межі відомого й невідомого;
- гіпотеза — конкретизація певного здогаду або ідеї з метою їх експериментальної перевірки;
- задачі;
- методика — форма реалізації методу, сукупність прийомів і операцій, а також правила збирання, опрацювання Я аналізу інформації;
- новизна результатів:
- практична значущість
|
Складові дослідної діяльності
|
- Навчання простежування зв'язків між предметами, подіями та явищами:
- формування навичок самостійного розв'язання проблем дослідження:
- навчання школярів уміння аналізувати, синтезувати, класифікувати інформацію
|
Правила вибору теми
|
- Тема мак бути цікавою дитині, захоплювати її.
- Тема мас бути здійсненною. її розв'язання повинно принести реальну користь учасникам дослідження.
- Тема мас бути оригінальною, містити елемент несподіванки. незвичайності.
- Тема мас бути такою, щоб роботу можна було виконати відносно швидко.
|
|
Крім того, вибираючи тому, слід ураховувати:
- можливий рівень розв'язання (обрана проблема мас відповідати віковим особливостям);
- бажання і можливості (наявність необхідних засобів і матеріалів)
|
Висування
гіпотези
|
Гіпотеза — це наукове припущення, що випливає з теорії, але ще не підтверджене і не с простоване.
Виокремлюють кілька видів гіпотез:
- теоретична - що необхідна для подолання неузгодженості теорії ти експериментальних результатів; є інструментом удосконалення теоретичних знань;
- емпірична - припущення, що потребує експериментальної перевірки;
- експериментальна, що висувається длярозв'язання проб леми методом експериментального дослідження
|
Пошук і пропозиції можливих варіантів розв’язання
|
Педагогові слід ураховувати, що способи розв'язання проблем багато в чому залежать віл теми. У першу чергу необхідно допомогти учневі знайти шляхи, що ведуть до досягнення мети, потім виділити загальноприйняті й нестандартні, чітко їх класифікувати. У другу чергу, як і лн- чить дослідникові, довести ефективність кожного способу
|
Збирання матеріалу
|
- Робооту рекомендується почати з установлення основних понять, що стосуються досліджуваної теми, використовуючи словники й енциклопедії.
- Складання бібліографії дозволяє визначити кількість публікацій з темн, що вивчається, їх часові межі.
- Знайомство з експериментами в певній сфері. Підбір експериментальної частини роботи
|
Підготовка проекту
|
Полягає в проведенні експериментальної частини, а також
аналізі отриманих результатів, їх обгрунтуванні. Учителеві, який узяв на себе обов'язок навчити учня дослідної діяльності, слід пам’ятати, що дослідна робота вимагає від педагога певної майстерності, уміння швидко орієнтуватися в ситуації. Рекомендується дотримуватися таких правил:
- підійти до роботи творчо;
- не стримувати ініціативи учнів;
- заохочувати самостійність, уникати прямих інструкцій, учити дітей діяти незалежно;
- пам'ятати про головний педагогічний результат — не робити за школяра те, що він може зробити (або може навчитися робити) самостійно;
- не поспішати з винесенням оцінних суджень:
- пам'ятати, що краще десять разів похвалити нізащо, ніж один раз нізащо розкритикувати
|
Підбиття підсумків
|
1). Оформленя роботи.
2) Підготовка до виступу (захисту проекту)
|
Уведення в дію терміну «дослідницька діяльність» вимагає появи й визначення наступного, тісно пов’язаного з ним поняття – «дослідницькі здібності»
|