Алгоритм проведення методу «Прес»
Використовується, коли виникають спірні питання і необхідно знати і чітко аргументу-вати визначену позицію щодо проблеми, яка обговорюється, переконати останніх у своїй правоті.
- Поділ класу на групи.
- Визначення дискусійного матеріалу, в якому визначено чотири етапи методу «Прес»:
1) Позиція.
2) Пояснення.
3) Приклад.
4) Висновок, підсумок.
Пояснення механізму етапів методу «Прес»,
1) Позиція
Висловте свою думку, поясніть свою точку зору. .
(Починаючи зі слів: ...я думаю, що...)
2) Пояснення
Поясніть причини появи цієї думки, на чому ґрунтуються ваші докази.
(Починаючи зі слів: ...тому, що...)
3) Приклад
Наведіть приклади, аргументи, факти, які підтримують вашу позицію.
(...наприклад...)
4) Висновок, підсумок
Потрібно узагальнити свою думку.
(Зробіть висновок, починаючи зі слів: таким чином...)
- Захист і презентація розробленої теми кожної групи учнів.
(У виступах можна використовувати статистичні й наукові дані, закони України.)
- Підсумок роботи — рефлексійні завдання.
Завдання для проведення методу «Прес»
Тема. Роль хімії в розв'язанні енергетичної проблеми
Поясніть, чому сьогодні економіка України переживає кризу у використанні й переробці газу й нафти.
Використовуючи етапи методу «Прес», ви повинні висловити свою точку зору.
Алгоритм проведення гри «Ток-шоу»
Надана форма роботи сприяє формуванню навичок публічного виступу й уміння вести дискусію.
Підготовчий етап
- Оголошення теми дискусії, вибір назви ток-шоу.
- Вибір із числа учнів класу двох-п’яти експертів («запрошених гостей»), глядачів, ведучого.
- Підбір учнями питань експертам та визначення своєї позиції з проблеми авторів питань.
- Підготовка експертами додаткової інформації за темою дискусії.
- Організація аудиторії за типом студії.
Хід дискусії
- Оголошення теми й представлення ведучого й експертів
- Знайомство учасників з правилами проведення ток-шоу
- Висловлювання за наданою темою «запрошених гостей»
- Виступ глядачів, які ставлять питання «запрошеним» (за 1 хвилину
- Підбиття підсумків — пошук загального рішення, після дискусії можна провести голосування
- Завершальний етап — рефлексійні завдання
Завдання для проведення гри «Ток-шоу»
Бінарний урок за темою «Хімія і фізика — науки, які визначають сучасний науково-технічний прогрес»
1. Питання всесвітньо відомого вченого, лауреата Нобелівської
премії Лайнуса Полінга: «Якби в результаті деякої світової катастрофи були знищені всі наукові закони й теорії, зроблені вченими протягом століть, то який закон чи теорія лягли б в основу нових відкриттів і чому?»
2. Надайте свою точку зору.
Чи згодні ви з твердженням російського вченого М. В. Ломоносова «Хімія й фізика — дочірні науки»? Якщо так, то наведіть докази.
3. Пошук загального рішення.
Як ви вважаєте, які проблеми, що об'єднують у собі фізико-хімічний зміст, нам треба розв'язати?
Алгоритм проведення рольової гри — захист творчого проекту
Мета гри ситуації в ролях — визначити власне ставлення до конкретної ситуації, здобути досвід поведінки у подібній ситуації методом «гри».
- Вибір проблеми, яку представляє надана рольова гра
- Залучення учнів усього класу — формування творчої групи, розподіл ролей у групах, вибір «наглядачів»
- Надання учням достатньої інформації, щоб вони змогли впевнено виконувати всі ролі й одночасно вчитися
- Короткий виступ перед рольовою грою
Знайомство всіх учасників з правилами гри:
• чітко дотримуватися своєї ролі;
• слухати партнерів й учителя;
• не коментувати діяльність інших;
• поставитись до своєї ролі як до справжньої життєвої ситуації;
• вийти з ролі після закінчення вистави;
• брати участь в її аналізі.
- Захист творчого проекту—рольова гра
- Детальний аналіз учасниками і «наглядачами» отриманого досвіду, їх думок і почуттів
- Завершальний етап — рефлексійні завдання
Бажано, щоб учні відповіли на питання:
• Як ви відчували себе в цій ролі?
• Що сподобалося під час гри, а що — ні?
• Чи були ви самі в Подібній ситуації?
• Чи була розв'язана проблема?
• Яку іншу лінію поведінки можна було обрати?
• Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
Завдання для проведення рольової гри — захист творчого проекту «Технологія виробничої переробки сміття»
Інтегрований урок хімії вії класі за темою «Хімія і найважливіші науково-технічні завдання розвитку народного господарства»
- Представити надану проблему-у вигляді рольової гри за участі: керівника групи, головного інженера з безпеки навколишнього середовища, фотокореспондента, звукорежисера, економіста, хіміка-технолога, головного лікаря санітарної станції, інженера-кресленика.
- У проекті мають бути висвітлені такі аспекти:
- суть проблеми, загальна ідея, шляхи її розв'язання;
- інженерне розв'язання проблеми;
- економічні розрахунки (матеріально-технічний баланс, доход, рентабельність, споживання, прибуток);
- хімічне розв'язання проблеми;
- актуальність, новинка проекту;
- проект має показати сучасні вимоги до хімічного виробництва:
а) безвідходність;
б) комплексне використання сировини;
в) безпеку для робітників і навколишнього середовища;
7) використана література, творчі зустрічі зі спеціалістами підприємств міста.
Тема. Застосування бензену. Відомості про найпоширеніші засоби захисту рослин, їх використання у сільському господарстві на основі вимог щодо охорони праці
Ситуація: населення міста Нова Каховка стурбоване збільшенням
кількості захворювань нервової системи серед дітей. Лікарі пояснюють це збільшенням умісту фенолу в повітрі й висувають жорсткі вимоги до дирек-тора НКЕМЗ, який на виправдання каже, що цех емальованої проволоки почав працювати за керування іншого директора, а решта очисних споруд не було збудовано.
Завдання учасникам
1. Обіграти ситуацію.
2. Запропонувати дії, які б обрали ви:
а) представникам населення;
б) медикам;
в) директору заводу.
Алгоритм проведення методу «Ажурна пилка»
Ця технологія використовується для створення на уроці ситуації, яка дає можливість учням працювати разом для запам'ятовування великої кількості інформації за короткий час.
- Оголошення теми й мети уроку, розподіл між учнями карток із завданням-інформацією, яку вони повинні засвоїти.
- Підготовка цієї інформації в доступній формі, якщо необхідно звертатися за консультацією до вчителя.
- Обмін інформацією у «домашніх групах».
- Об'єднання в «експертні» групи. Оголошення питань, які розв'язували у домашніх групах.
- Повернення «додому» — обмін інформацією, отриманою в «експертній» групі, з членами своєї «домашньої» групи.
- Формулювання кожною групою висновків і рішень.
- Об'єднання класу для підбиття підсумків уроку.
Завдання для використання інтерактивної технології «Ажурна пилка»
Тема. Кислоти, їх склад, назви. Класифікація кислот
На минулому уроці вчитель роздав кожному учню картку особливого кольору з номерами (1—5):
«Червоні» — визначте склад кислот, зробіть таблицю такого змісту: назва, формула, кислотний залишок, валентність. Дайте визначення поняття «кислоти».
«Сині» — визначте класифікацію кислот: за складом, основністю. Складіть таблицю.
«Жовті» — роздивіться спосіб отримання кислот.
«Зелені» — у шкільній хімічній лабораторії під наглядом учителя визначте фізичні властивості кислот.
«Фіолетові» — використовуючи додаткову літературу, підготуйте доповідь про кислоти з розділу «У світі цікавого».
Алгоритм проведення гри «Мозкова атака»
Ефективний метод колективного обміркування, пошук спонукає учасників проявити ініціативу й творчість, які здобуваються шляхом вільного вираження своїх думок усіма учасниками й допомагає знайти декілька рішень за конкретною темою.
- Розподіл класу на групи
- Знайомство кожної групи з основними поняттями проблеми
- Обговорення кожного питання протягом З хвилин
- Фіксування власної ідеї
- Захист і презентація опрацьованої проблеми
- Завершальний етап — рефлексій-ні завдання
Мотивація й актуалізація знань у формі гри «Мозкова атака»
Тема. Неметали як прості речовини. Поширення неметалічних елементів у природі, застосування неметалів. Значення озонового шару для життя організмів на Землі
1. Які неметали вам знайомі?
2. Що ви знаєте про водень, кисень?
3. Де в природі міститься водень як проста речовина й Гідроген як хімічний елемент?
4. Хто відкрив водень і кисень?
5. Як отримати водень і кисень у лабораторії?
6. Які сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном і Оксигеном вам знайомі?
7. Яке значення озонового шару для життя організмів на Землі?
Тема. Нітроген, загальна характеристика. Поширення в природі, хімічні й фізичні властивості азоту. Застосування
Поясніть, чому «азот — безжиттєвий газ, без азоту немає життя на землі».
Тема. Роль хімії в розв'язанні енергетичної проблеми
Як ви вважаєте, чи можна замінити газ на нафту, яких не вистачає, на такі джерела вуглеводнів, як кам'яне вугілля, і розв'язати проблему забезпечення необхідною енергією господарство Донбасу, України?
Алгоритм проведення гри «Карусель»
- Розподіл класу на два кола: внутрішнє та зовнішнє.
- Ознайомлення кожної групи з ключовим поняттям проблеми з діаметрально протилежних позицій.
- Обмін точками зору в перших парах (аргументи, оригінальний поворот проблеми і т. д.).
- Фіксування ідей протилежних сторін.
- Зміна партнерів, продовження дискусії з новими контраргументами.
- Завершальний етап — формування у кожного учня своєї системи аргументів, досвіду спілкування з партнерами.
Завдання для проведення гри «Карусель»
Тема. Вода як розчинник. Значення води в природі та житті людини. Охорона природних водойм від забруднень
- Клас поділяється на два кола; одне — «внутрішнє» — нерухоме синє, зелені кольори, друге — «зовнішнє» — рухоме жовте, коричневі кольори.
- Внутрішнє коло займає позицію «Вода — руйнівник», зовнішнє — «Вода — джерело життя».
1) Протягом 1 хв ви повинні поміркувати, які аргументи ви можете навести для захисту своєї позиції.
2) Протягом 30 с зовнішнє й внутрішнє кола повинні навести один другому (по черзі)-свої аргументи.
3) За хвилину зовнішнє коло за годинниковою стрілкою пересаджується на одне місце, й усе повторюється (до повернення на своє місце — повне коло).
4) Питання до внутрішнього кола: Чи переконали вас опоненти у своїй правоті? Хто саме? Чому?
Таке ж питання ставиться зовнішньому колу.
5) Повернення до початкової групи.
6) Після завершення обговорення теми «Вода» учням пропонується скласти сенкан — вірш, який складається з п'яти рядків (рима не обов'язкова).
1. Іменник.
2. Два прикметники.
3. Дієслово (три слова)..
4. Фраза з чотирьох-шести слів.
5. Синоніми (до іменника).
Алгоритм проведення гри «Мікрофон»
Дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на питання чи висловлюючи свою думку або позицію.
- Постановка питання класу.
- Надати слово тому, хто отримав «уявний «мікрофон» (будь-який предмет — ручка, олівець і т. д.).
- Висловлювання учнями протягом 0,5 хв (швидко, не повторюючись).
- Завершальний етап — загальний висновок. ^
Завдання для проведення гри «Мікрофон»
Тема. Вода як розчинник. Значення води у природі та житті людини. Охорона природних водойм від забруднень
Розкажіть про дивні властивості води.
Тема. Неметали як прості речовини. Поширення неметалічних елементів у природі, застосування неметалів. Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном
В яких випадках мова йде про водень як про просту речовину, а в яких — про Гідроген як хімічний елемент?
а) Входить до складу природного газу;
б) відіграє роль «космічного пального»;
в) у лабораторії отримують взаємодією цинку з хлоридною кислотою;
г) найлегший газ;
д) його можна «перелити» з одного стакану в інший; має низьку температуру кипіння й плавлення;
е) це екологічно чисте пальне майбутнього;
ж) входить до складу молекул води.
Алгоритм проведення гри «Ланцюжок асоціацій»
- Вибір дискусійної проблеми.
- Висловлювання учнями по черзі протягом 0,5 хв (говорити лаконічно, швидко, не коментувати й не оцінювати відповіді).
- Формування загального висновку.
Мотивація й актуалізація знань у формі гри «Ланцюг асоціацій»
Тема. Вода як розчинник. Значення води у природі та житті людини. Охорона природних водойм від забруднень
- Декількома словами розкажіть, які асоціації викликає у вас слово «вода».
- Слухайте уважно один одного, щоб асоціації не повторювались.
|