Четвер, 26.06.2025, 17:56
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Категорії розділу
Відкриті уроки [4]
Конспекти уроків [13]
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Сайт вчителя хімії Базик В. В.
    Головна » Статті » Уроки » Конспекти уроків

    Бінарний урок у 9 класі

    Бінарний урок з хімії, біології, основ здоров’я

    У 8-9 класах існує проблема самови­значення учнів щодо вибору профі­лю навчання в старшій школі. Саме тому важливим на сьогодні є допрофільне навчання в школі, яке мож­на впроваджувати різними метода­ми, формами, курсами.

    Пропонований урок розроблено з ме­тою допрофільного навчання, але че­рез інтегрованість предметів та інтер­активні форми роботи.

    Урок поєднує в собі різні форми ро­боти:

    • елементи творчого навчання;
    • розподіл по групах за емоційним станом учнів на початку уроку;
    • профорієнтація груп за нахилом;
    • робота в групах за професіями;
    • виконання практичних робіт.

    Цінним у пропонованому уроці є ви­конання практичних робіт з хімії та біології, адже саме в учнівському екс­перименті відбувається поєднання розумової діяльності з практичною.

    Експеримент та чіткі висновки з ньо­го — важливий засіб формування сві­тогляду учнів у процесі засвоєння основ природничих наук.

    Усі форми роботи, які використову­валися під час уроку, та раціональ­не їх застосування допомагають під­вищити ефективність уроку, а отже, досягти головної мети — зацікави­ти школярів предметом; сформувати активну життєву позицію; розвивати творчі здібності; створювати ситуацію успіху, яка сприяє самовдосконален­ню учня як особистості.

    Тема. Значення розчинів у житті лю­дини та її професійній діяльності

    Цілі: узагальнити знання учнів про природу схильностей, здібнос­тей і обдарованості; переконати учнів у необхідності знань своїх здібностей для вибору професії;

    узагальнити знання учнів про розчини, їх застосування, фізіо­логічну дію на організм людини; формувати в учнів життєві компе­тенції та їх соціалізацію; форму­вати та вдосконалювати культу­ру спілкування в групах, уміння застосовувати набуті теоретичні знання в повсякденному житті.

    Базові поняття: біологічні: домінантність півкуль, здібність, нахили, обдарованість; хімічні: розчини, масова частка розчиненої речо­вин, типи розчинів, застосуван­ня розчинів.

    Тип уроку: інтегрований урок з хімії, біології та основ здоров’я , застосування здобутих знань.

    Обладнання: диференційно-діагностичний опитувач (ДДО), розроб­лений Є. О. Климовим, методика «Квадрат інтересів», модифікова­на Є. М. Павлютенковим, картки для виконання практичної робо­ти; 9%-й розчин оцтової кислоти, 30%-й розчин спирту, 3%-й роз­чин іоду, 0,9%-й водний розчин NaСІ, 3%-й розчин гідроген пероксиду, 70%-й спиртовий розчин борної кислоти, різнокольорові прапорці, різнокольорові картки для оцінювання учнів.

    Девіз уроку: «Знай! Умій! Викорис­товуй!»

    План-схема уроку

    Етап уроку

    Тривалість, хв

    Форми й методи діяльності вчителя

          Результат

    І.Організа­ційний мо­мент

    2

    Розподіл учнів по групах за їх емоційним станом

    Гетерогенні групи з різ­ними типами характеру

    II. Розминка  

    10

    Елементи творчого навчан­ня — синектичний метод

    Початковий етап засво­єння матеріалу

    ІІІ.Мотивація уроку

    5

    Постановка проблеми

    Зацікавленість учнів

    IV. Актуаліза­ція опорних знань

    5

    Робота в групах: перевірка домашнього завдання

    Кооперативна творча діяльність

    V. Узагаль­нення знань учнів

    5

     

     

    15

    1. Практична робота  «Виявлення професійних схильностей»
    2. Робота в групах: профо­рієнтація груп за нахилом

    Виявлення схильнос­тей для майбутнього вибору професії. Засто­сування набутих знань про розчини в деяких професіях

    VI. Підсумки уроку

    2

    Підбиття підсумків прове­деної роботи

    Проведення власної са­мооцінки й самоаналізу

    VІІ. Рефлексія

    2

     

    VIIІ. Домаш­нє завдання

    1

    1. Завдання за методикою особистісно-орієнтовано­го навчання.
    2. Твір-мініатюра
    1. Ефективне засвоєння матеріалу уроку.
    2. Профільність

    на III ступені навчання

    ХІД УРОКУ

    І. Організаційний етап     

    Учні заходять до класу та обирають прапорці певного кольору згідно свого настрою.

    Колір-умовний знак настрою

    Емоційний стан

    Червоний

    Захоплений, радісний

    Зелений

    Спокійний, урівноважений

    Синій

    Незадоволений, сумний

    Фіолетовий

    Тривожний, напружений

    Учитель. Добрий день! Вітаю вас у нашій творчій лабораторії!  Ви сіли до своїх груп, обравши за кольором прапорці, які більше відповідають вашому емо­ційному стану на початку уроку. Спо­діваюся на те, що ваш настрій про­тягом уроку тільки покращиться, і за­прошую всіх до співпраці.

    ІІ. Розминка

    Вправа «Асоціативна квітка». Серединка – слово «розчини». На пелюстках необхідно написати слово або словосполучення з поняттям «розчин» зазначивши їх фізичні властивості (колір, смак, прозорість).

    Передбачувані відповіді:  прозорі, солодкі, кольорові, солоні, кислі, непрозорі, каламутні, безбарвні.

    Учитель. Уміння виділяти спільні та відмінні ознаки досліджуваних об'єктів допомагають пізнати світ. Що очікує нас на сьогоднішньому уроці? Це можна описати такими словами:

    • повторювати;
    • узагальнювати:
    • аналізувати;
    • систематизувати;
    • виступати.

    (Оголошення теми, мети, завдання уроку.)

    Сьогодні ми не просто учні, а справжні дослідники. Для того щоб комфортно було працювати, проведемо аутотренінг.

    Повторюємо за мною:

    • Я – творча особистість.
    • Я думаю, отже я існую…
    • Я аналізую.
    • Я хочу знати!

    Емоційна рефлексія

    Станьте в коло, протягніть уперед ліву руку й уявіть на ній усі ваші життєві знання. Протягніть уперед праву руку й уявіть на ній знання, з якими ви прийшли на сьогоднішній урок. Тепер з’єднайте руки. Так ваш життєвий досвід і спеціальні знання, об’єднані разом, сьогодні стануть у нагоді вам на уроці. А тепер візьміться всі за руки – так ви об'єднаєте знання кожного з вас для роботи на уроці й у групах.

    Пригада­ємо правила роботи групи.

    Правила роботи груп

    • Розмовляємо тихо.
    • Висловлюємося по черзі.
    • Не перебиваємо інших.
    • Не критикуємо інших.
    • Один за всіх — усі за одного.

    IIІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

    Учитель. З шкільного курсу біології, історії, основ здоров’я та інших предметів вам уже відомо, що людина — це істота біологічна та соціальна. Перед вами три питання:

     

    Хто ми є?

    Згадайте, ви вже відпові­ли на перше запитання, коли вивчали ха­рактер людини

    (Характер – це сукупність відносно сталих психологічних рис людини, які проявляються в різноманітних сферах її духовного життя і діяльності. Природною основою характеру є темперамент, типи нервових процесів, домінантність півкуль головного мозку.)

     

    Чого ба­жає люди­на?

    Дали відповідь і на друге питання, коли намагали­ся скласти модель особистості, здатної до самовдосконалення

    ( самопізнання (характеру, почуттів, здібностей); саморегуляція; самореалізація; самоствердження; самовиховання; самовизначення; самонавчання.)

    Що може людина?

    Залишилося відповісти

    на третє...

    IV. Актуалізація опорних знань

     Самостійна ро­бота в групах «Криголам»

    Тест «Права чи ліва?»

    Щоб згадати, хто ми — художники чи мислителі, з'ясувати, яка в нас домі­нантна півкуля, проведемо експрес-аналіз. Але для цього нам потрібне ваше домашнє завдання. Я пропо­ную вам від своїх груп показати лише одну вправу, яка переконливо дово­дить домінантність півкуль, але за­йме обмаль часу.

    Учень групи 1. Переплетіть пальці рук. Зверху з'явився великий палець лівої руки (Л) чи правої (П)?

    Учень групи 2. Зробіть в арку­ші паперу невеликий отвір і поди­віться крізь нього двома очима на якийсь предмет. По черзі заплющуй­те то одне око, то друге. Предмет змі­шується, якщо ви заплющуєте праве око чи ліве?

    Учень групи 3. Станьте в «позу Наполеона», схрестивши руки на гру­дях. Яка рука зверху?

    Учень групи 4. Спробуйте зобра­зити «бурхливі оплески». Яка доло­ня зверху?

    Усі результати учні записують у зошитах.

    Перевіримо результати нашого до­слідження:

    Учитель. Ну, якщо ви не за­доволені визначенням, тоді я додам вам іще: закиньте ногу на ногу. Тепер ви чітко визначитесь, хто ви від при­роди: лівша чи правша?

    V. Узагальнення знань учнів

    Учитель.  Яка ж відповідь на питання «Що може людина?»

    1. Індивідуальна робота учнів у групах за інструктивною карткою:

        Практична робота «Визначення професійних схильностей»

    Тема. Виявлення професійних схиль­ностей

    Мета: навчитися визначати з допо­могою тестування свої професійні здібності.

    Обладнання: диференційно-діагностичний опитувач (ДДО), розроб­лений Є. О. Климовим, методика «Квадрат інтересів», модифікована Є. М. Павлютенковим.

    Хід роботи

    Завдання 1. Розгляньте схему.

    Типи професій за предметом праці

    Людина-людина

    1

    Людина-техніка

    2

    Людина-природа

    3

    Людина-знакова  система

    4

    Людина- художній образ

    5

     

    • Предмет праці: людина, групи, спілки, колективи людей.
    • Предмет праці: технічні системи, механізми, матеріали.
    • Предмет праці: рослини, тварини.
    • Предмет праці: умовні знаки, шифри, коди, таблиці.
    • Предмет праці: художні образи, умови їхньої побудови.

    Завдання 2. Дайте відповіді на пи­тання.

    • Назвіть професії, у яких би ви змогли мати успіх.
    • Що, на вашу думку, цьому може допомогти: успішність, стан здоров'я, особливості темпера­менту, ваші інтереси і т.п.?
    • Як до вашого вибору ставляться батьки, класний керівник, пси­хологи?
    • Назвіть позитивні моменти вашої майбутньої професії. Які склад­нощі можуть трапитися вам під час освоєння цієї професії?

    Завдання 3. За допомогою опитувача Є. О. Климова (ДДО) проведіть досліджен­ня професійних здібностей, дайте відповіді на кожне питання, вибрав­ши лише одну відповідь: а) чи б). Дані занесіть до аркуша відповідей. (Додаток 2)

    Завдання 4. Підрахуйте кількість зна­ків «+» у кожному вертикальному стовпчику, які відповідають п'ятьом типам професій за предметом праці.

    Найбільша кількість балів (+) буде показником рівня визначення ваших схильностей до певного типу профе­сій. Результат запишіть у висновки.

                                          Лист відповідей

    І

    II

    III

    IV

    V

    36

    10а

    10б

    86

    11а

    11б

    12а

    12б

    ІЗа

    13б

    14а

    14б

    15а

    15б

    16а

    17б

    16б

    19б

    17а

    20а

    19а

    18а

    20б

    18б

    Л-П

    Л-Т

    Л-Л

    Л-3

    Л-Х

     

    Примітка. Можливо, що однако­ву або майже однакову кількість ба­лів ви наберете у двох-трьох верти­кальних колонках. Схильності лю­дей необов'язково вузько обмежені. Досить, якщо проведене тестування допоможе принаймні визначити га­лузь вибору професії, орієнтуючись на предмет праці. Тоді ви можете ще використати «Квадрат інтересів». Для цього вам потрібно буде самостійно опрацювати інструкції до «Квадра­ту інтересів».

    Висновок                                          

    Вправа «Мікрофон»

    • Що таке здібності?

    Здібності – це сукупність таких психофізіологічних властивостей, які необхідні для успішного виконання однієї або кількох видів діяльності.

    • Чи існує взаємозв’язок між схильністю і здібністю?

    Під схильністю розуміють потяг прагнення до якого-небудь виду діяльності. Схильність і здібності часто відповідають одне одному і розвиваються разом, наприклад схильність до музики, малювання тощо.

    • Яке значення має для людини ви­значення власних здібностей до конкретного виду діяльності?

    Щоб правильно обрати професію.

    • Назвіть тип або типи професій, до яких ви маєте здібності.
    • Чи збігається ваше бажання опа­нувати певну професію з профе­сійними здібностями?

    Результати практичної роботи

    Учитель. Підніміть руки ті, у кого тип профе­сії за предметом праці Л-Л, Л-Т, Л-П, Л-3, Л-Х.

    (Записуються на дошці кількісні харак­теристики.) 

    За результатами практичної роботи, яку ви щойно провели, найбільше учнів належать

    до категорії людини —__ ,

    а найменше — до_____ .

    Назвіть відомі вам професії, які на­лежать до цих категорій?  Які психічні процеси притаманні людям цих ти­пів?

    Л-П: мікробіолог, медик, ветеринар і т.д. Притаманні ініціатива, самостійність у розв’язанні конкретних завдань, любов до природи…

    Л-Л: екскурсовод, продавець, вчитель і т.д. Притаманні вміння находити спільну мову з різними людьми, терпіння, потреба в спілкуванні…

    Л-Т: інженер, архітектор, кухар, і т.д. Характерні точність, акуратність, висока дисципліна, практичне мислення…

    Л-З: фармацевт, економіст, топограф і т.д. Характерні абстрактне мислення, зосередженість, стійкість уваги…

    Л-Х: модельєр, артист, перукар і т.д. Притаманні образне мислення, творча уява, цілеспрямованість, працелюбність…

    2. Робота в групах

    Учитель. Я пропоную кожній групі уявити себе спеціалістами таких професій:

    1) медиків;

    2) кухарів;

    3) фармацевтів;

    4) перукарів.

    Перш ніж перейти до виконання завдань практичного характеру, необхідно повторити та узагальнити ваші теоретичні знання з теми «Розчини» й дати відповідь на питання, які будуть оцінюватися картками різних кольорів:

    • червоний — правильна;
    • зелений — неповна;
    • жовтий — неправильна.

    Результати вашої роботи заносяться до бланку відповідей. (Додаток 3)

    А). Вправа «Карусель»

    Учитель.

    1. Що таке розчин?         Які розчини іс­нують в організмі людини?

              Розчин – це однорідна система. Цитоплазма, кров, лімфа.

    1. Які типи розчинів вам відомі?

    Насичені, ненасичені, концентровані, розведені.

    1. Як називають компоненти будь - якого розчину? Чи можна змінити склад розчину?

     Розчинена речовина та розчинник. Змінивши концентрацію розчиненої речовини та розчинника.

    1. Що таке масова частка розчине­ної речовини, молярна концентрація розчину?

    Це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину. Відношення кількості речовини до об’єму розчину

    1. Чи впливають розчини на настрій людини? Наведіть приклади.

    Використання парфумів, ефірних олій для інгаляцій, прийняття ванн та ін..

    Б). Вправа «Знайди відповідність»

    Учитель. Користуючись карткою (Додаток 4), поєднати стрілками розчини та їх застосування. Роботи підпишіть та здайте.

    Код відповідей

    1      В

    2      Б

    3      А

    4      Д

    5      Е

    6      Г

     

    В). Практична робота в групах за професіями

    Учитель.У кожній групі на столах видані різні розчини, з різною масовою часткою.

    Завдання. Із запропонованих вам роз­чинів виберіть той, який, на вашу думку, використовується у вашій про­фесії.

    Приклади розчинів:

    • 9%-й водний розчин оцту;              Кухар
    • 3%-й водний розчин Н2О2;             Перукар
    • 3%-й спиртовий розчин іоду;        Фармацевт
    • 0,9%-й розчин NaС1.                     Медик

    На аркуші паперу АЗ кожна група складає звіт за планом, а за 3-5 хви­лин захищає свою роботу.

    1. Застосування розчину.
    2. Склад розчину.
    3. Визначити, які риси характеру повинні бути притаманні людям цих професій.

    Групи отримують кольорові картки за відповіді.

    VІ. Підсумки.

    Учитель. Закінчується наш урок. Чи запам’ятали ви останнє питання уроку?

    Що може людина?

    Не завжди наші ба­жання співпадають з нашими мож­ливостями, але в геніальної людини лише 1 % таланту, а 99 % — наполег­ливої праці.

    Я хочу зно­ву повернутися до початку уроку — того моменту, коли ви обирали пра­порці. Чи змінився ваш емоційний стан? Обгрунтуйте.

    Враховуючи вашу роботу на різних етапах уроку, я ставлю такі оцінки …

    VІІ. Рефлексія

    Метод «Незакінчене речення»

    • На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було …
    • Ця інформація дозволила нам зробити висновок, що …

    VIІІ. Домашнє завдання

    Скласти твір-мініатюру «Мої знання — у майбутній про­фесії».

     Самостійно опрацювати «Квадрат інтересів» (за бажанням), глибше з'ясувати свої здібності, опрацювавши відповіді до практичної роботи.

    Додаток 1 Обробка результатів до тесту «Права чи ліва?»

    Отримані в цих чотирьох питаннях результати позначаються буквами П (права) та Л (ліва). Утворюється своєрідний шифр, який містить інформацію про особливості характеру.

    П П П П — консерватор;

    П П П Л — переважає нерішучість;

    П П Л П —сильний артистичний ха­рактер;

    П П Л Л — схожий на попередній, але більш м'який;

    П Л П П — аналітичний склад ро­зуму;

    П Л П Л — слабкий тип, схильність до різних впливів;

    П Л Л П — артистичність, вразли­вість;

    П Л Л Л — аналітичний розум;

    Л П П П — емоційний, вразливий до впливів;

    Л П П Л — схожий на попередній, але більш м'який;

    Л П Л П — дуже сильний характер;

    Л П Л Л — сильний, внутрішня агресивність прикрита зовнішньою м'якістю;

    Л Л П П — простота, непостійність інтересів;

    Л Л П Л — м'якість, довірливість;

    Л Л Л П — емоційність, необачли­вість;

    Л Л Л Л — яскрава емоційність.

    Додаток 2. Карта самооціновування здібностей за Є. О. Климовим (ДДО)

    Код

    Професійний нахил

    Код

    Професійний нахил

    Доглядати за квітами та тваринами

    Обслуговувати машини, прилади

    Допомагати хворим людям, ліку­вати їх

    26

    Складати таблиці, схеми, програ­ми обчислювальної техніки

    За

    Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, грамплатівок

    36

    Стежити за станом розвитку рос­лин

    Обробляти матеріали (дерево, тка­нину, метал)

    46

    Доводити товари до споживача (рекламувати, продавати)

    Обговорювати науково-популярні книги, статті

    56

    Обговорювати художні книги, п'єси, концерти

    Вирощувати молодняк тварин

    66

    Тренувати ровесників чи молод­ших школярів у виконанні яких- небудь дій (трудових, спортив­них, наукових)

    Копіювати малюнки, зображення, настроювати музичні інструменти

    76

    Управляти вантажопідйомником, транспортним засобом (підйом­ним краном, трактором)

    Повідомляти, роз'яснювати лю­дям погрібні їм відомості в довід­ковому бюро, на екскурсії

    86

    Художньо оформляти виставки, вітрини або брати участь у підго­товці п'єс, концертів

    Ремонтувати речі, вироби (одяї; техніку)

    96

    Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях

    ІОа

    Лікувати тварин

    І10б

    Виконувати обчислення, розра­хунки

    На

    Створювати нові сорти рослин

    І1б

    Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (ма­шини, одяг)

    12а

    Розбиратися в протиріччях між людьми, переконувати, поясню­вати, заохочувати, карати

    126

    Розбиратися в схемах, креслен­нях, таблицях (перевіряти, уточ­нювати)

    І13а

    Працювати з гуртками художньої самодіяльності

    136

    Спостерігати, вивчати життя жи­вих організмів

    14а

    Вивчати, ремонтувати (настрою­вати) медичні прилади, апарати

    146

    Надавати людям медичну допо­могу в разі поранень, опіків та ін.

    15а

    Складати точний опис явищ, по­дій, які досліджуються з допомо­гою вимірювальних приладів

    156

    Художньо описувати, зображува­ти події, які спостерігаєш або уяв­ляєш

    16а

    Проводити лабораторні аналізи в лікарні

    166

    Приймати, одягати хворих, вести бесіду з ними, призначати ліку­вання

    17а

    Фарбувати або розмальовувати сті­ни приміщень чи поверхні виробів

    176

    Монтувати будинки, збирати ма­шини

    18а

    Організовувати культпоходи ро­весників або молодших школярів у театри, музеї, на екскурсії

    186

    Грати на сцені театру

    19а

    Виготовляти за кресленнями дета­лі, вироби, зводити будинки

    196

    Виготовляти креслення, копіюва­ти карти

    20а

    Боротися з хворобами рослин, шкідниками лісу, саду

    206

    Працювати за комп'ютером

    Категорія: Конспекти уроків | Додав: valentina (26.01.2015)
    Переглядів: 1782 | Теги: Конспекти уроків | Рейтинг: 3.5/2
    Всього коментарів: 0
    avatar
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCozCopyright bazykvalentina © 2025