Використання інтегрованих задач на уроках хімії
Під інтегрованою задачею ми розуміємо вид навчальної задачі, що містить комплексну інформацію міжпредметного характеру, для розв'язання якої потрібне залучення знань з різних галузей, у той чи інший спосіб пов'язаних з предметом цієї задачі. Розроблений комплекс інтегрованих задач ґрунтується на з'ясуванні та аналізі змісту зв'язків хімії з іншими предметами, історією та життєвим досвідом учнів. Інтегровані задачі можуть впливати на всі компоненти навчально-виховного процесу (НВП) — його цілі, зміст і організацію (див. таблицю).
Вплив інтегрованих задач на компоненти НВП

Інтегровані задачі можна використовувати в навчальному процесі з різними цілями: від формування пізнавального інтересу до хімії й науки загалом до розвитку комунікативних умінь.
Можна виокремити комунікативні вміння задач: на знання конкретних фактів, хімічних понять (див. задачу 1) та на побудування логічної комбінації, джерело якої міститься в інформації нехі міч ного характеру (див. задачу 2).
Задача 1. Журавлина та брусниця можуть тривалий час зберігатися у свіжому вигляді без цукру. Цьому сприяє наявність у них чудового консерванту — органічної кислоти, що є продуктом окиснення похідної бензену. У цій похідній бензольне кільце пов'язане з карбоновим радикалом. Назвіть цю кислоту та напишіть її структурну формулу. (Бензойна кислота)
Задача 2. Процес приготування вина принципово майже не змінився з давніх часів: після збору врожаю червоний або білий виноград давлять та з цієї маси шляхом віджимання одержують виноградний сік. Потім сік бродить у посудинах, що закупорені спеціальним способом. Коли утворене вино дозріє, його фільтрують і розливають по пляшках. Якщо вино тривалий час стоїть відкритим бродильна посудина неправильно закупорена), замість вина утворюється кисла рідина. Поясніть цей процес з хімічної точки зору. (На повітрі етиловий спирт окиснюється до оцтової кислоти, висока концентрація останньої й зумовлює кислий присмак продукту, що утворюється)
Задача 3. Вгадайте, про яку речовину йдеться.
Занепад і повний розпад Римської імперії були зумовлені отруєнням цією речовиною.
Колись її додавали в погане вино для поліпшення смаку.
У Давньому Римі з неї були зроблені: водопровід, монети, гирі, кухонний посуд.
Сьогодні її використовують для запобігання корозії телеграфних та електричних підземних дротів та виготовлення акумуляторів, її солі використовують у виробництві фарб.
Олов'яний припай являє собою сплав олова та цього металу. (Плюмбум)
Задача 4. Вгадайте, про яку речовину йдеться.
В організмі людини його вміст становить близько 3 г, 2 г з яких містяться в крові.
За поширенням у земній корі він поступається лише О, Sі, А1.
Первісним джерелом відповідної до цього елемента простої речовини були метеорити, що впали на землю.
Первісна людина почала використовувати знаряддя праці з цієї речовини за кілька тисячоліть до н. е.
На честь цього елемента було названо цілий період людської історії.
Зараз цей метал — основа цивілізації. (Ферум)
Проілюструємо її інтегрованою задачею з теми «Хімічний зв'язок».
Цілі використання задачі; демонстрація інтеграції хімічного знання з особистим досвідом, профілюючими дисциплінами, медициною; залучення учнів до процесу розв'язання інтегрованих задач.
Початкова інформація. Ще в індійських Ведах, Старому Завіті, давніх китайських книгах було написано про те, що нестача в організмі людини цього хімічного елемента, який утворює двохатомні молекули простої речовини, спричиняє захворювання, назване пізніше базедовою хворобою. Для її лікування хворому призначають приймати золу спалених морських губок.
Проблема. Що це за речовина? Опишіть будову її молекули, використовуючи метод валентних зв'язків, визначте вид хімічного зв'язку в ній. Чим вона корисна для нашого організму?
Уточнююча інформація
Пізнавальна. Лікувальні властивості речовин, що містять цей хімічний елемент, були відомі ще за тисячі років до його відкриття. Спиртовий розчин цієї простої речовини добре відомий і вам. Антисептичні властивості цієї речовини в хірургії першим використав французький лікар Буане. Як не дивно, найпростіші його лікарські форми — водні й сиртові розчини — тривалий час не знаходили застосування в хірургії, хоча ще в 1865—1866 рр. російський хірург Н. І. Пирогов застосовував настоянку під час лікування ран.
Біологічна. Щитовидна залоза містить на диво багато шуканої сполуки та виробляє відповідні гормони. Нестача її спочатку призводить лише до невеликого збільшення щитовидної залози, але, прогресуючи, ця хвороба -- ендемічний зоб -уражає багато які системи організму. У результаті порушується обмін речовин, уповільнюється ріст. В окремих випадках ендемічний зоб може спричинити глухоту, кретинізм та ін. Ця хвороба досить поширена в гірських районах та е містах, дуже віддалених від моря. Найпростішим та найнадійнішим засобом боротьби з цією хворобою є додавання до кухонної солі мікродоз солей, шо містять цей хімічний елемент. Багато його в цибулі, яйцях, молоці, моркві, морській рибі, морській капусті.
Хімічні. Шукана речовина належить до родини галогенів та має здатність до возгонки. (Іод)
Під час вивчення поняття «адсорбція» також використовуємо інтегровану задачу.
Фізико-хімічний процес, покладений в основу регулювання газового складу сховищ продуктів, що швидко псуються, та освітлення бульйонів, став причиною хвороби Ньютона та можливого отруєння Наполеона.
Незадовго до свого п'ятдесятиріччя, в 1692 році, Ньютон важко захворів. Причина хвороби залишалася нез'ясованою та тривала рік. Коли незрозуміла хвороба минула, він прожив ще 33 роки. Пізніше група дослідників проаналізувала волосся великого вченого. Виявилося, що середня концентрація Меркурію в них у 15 разів перевищувала норму. Хімічний аналіз волосся й та обставина, що до хвороби Ньютон 18 років пропрацював зі ртуттю, дали підстави вважати хворобу Ньютона результатом ртутного отруєння.
Подібному аналізу піддали й волосся Наполеона. У ньому було виявлено підвищену концентрацію Арсену, достатню для отруєння. Джерелом Арсену, мабуть, були шпалери в спальні Наполеона в його домі на острові Святої Єлени.
Назвіть цей процес та проаналізуйте запропоновану інформацію з позицій теорії цього процесу. (Адсорбція)
Будь-яка пізнавальна діяльність пов'язана зі сприйняттям потоку інформації та приведенням її до більш-менш чіткої системи. Якщо те нове, що пізнає людина, не спирається на вже якоюсь мірою відоме, відірване від його попередніх знань, то воно не може сприйматися нею.
Інтегрована задача до теми "Вуглеводні»
На висоті 15-25 км над землею міститься озоновий шар атмосфери, що захищає живі об'єкти від жорсткого ультрафіолетового випромінювання. Якщо до атмосфери потрапляють хлоровмісні сполуки, вони дисоціюють (під дією ультрафіолетового світла) з утворенням атомів Хлору, потім реагують з озоном:
С1·+О3 -> С1·О+02
У 1987 році в Монреалі 36 держав підписали угоду про зниження виробництва фреонів як небезпечних руйнівників озону.
Під час старту американського космічного човника «Шатл» спрацьовують твердопаливні прискорювачі. Вони підіймають корабель до висоти 40 км, спалюючи 987 т твердого ракетного пального, що містить 70 % амоній перхлорату (МН4С104).
1. Скільки приблизно (±10 т) хлору потравляє до атмосфери під час одного старту «Шатла»? (209т)
2. В аерозольних балончиках широко застосовується фреон-12 (СС12F3). У стандартному (350 мл) балончику використовується 50 г фреону. Скільки приблизно (±10 г) хлору потрапляє до атмосфери під час розпилення вмісту одного балончика? (29г)
3. Скільки балончиків слід розпилити, щоб спричинити таке саме руйнування озонового шару, що й під час одного старту «Шатла»? (7 200 000 балончиків)
4. Напишіть рівняння реакції горіння суміші алюмінію з амоній перхлоратом (хлор перетворюється на хлороводень). (6NH4СIO4 + 10А1->
-> 2N2 + 9Н2О + 6НС1+5 А12О3)
Учні швидко доходять висновку, що боротьба за збереження озонового шару виявляється майже безрезультатною на тлі регулярних запусків космічних кораблів.
Російський корабель з «Буран» та його ракета-носій «Енергія» (єдиний політ відбувся в 1988 р.) були набагато безпечнішими для атмосфери — як ракетне пальне використовували керосин та рідкий водень, а як окисник — рідкий кисень.
Ще одне питання. Фреон-12 важчий чи легший за повітря? (М(ССІ2F2)= =121 г/м. Важчий у чотири рази.) Як же такі важкі молекули можуть піднятися на таку велику висоту?
|